Week 1 Dauphine en More
Business definitie
De dienst die Dauphine & more biedt zijn het reserveren, boeken en verzorgen van vakanties. Hierbij horen accommodaties, vluchten, activiteiten en animatie. Daarnaast zorgt dit bedrijf ook voor een communicatieplatform en een handige app met reisinformatie.
Markt
Berekening:
(Aantal plaatsen waar de app verkrijgbaar is / het mogelijke aantal verkoopplaatsen) x 100%
Aantal plaatsen waar de app verkrijgbaar is = 30 platforms
Het mogelijke aantal verkoopplaatsen = 350 platforms
(30 / 350) x 100% = 8,57%
Gewogen distributie drukt uit welk deel van de omzet gevormd wordt door de verkoop van de BARG app ten opzichte van de omzet van de verkooppunten waar de BARG app verkocht zou kunnen worden.
Berekening:
(Omzet van de platforms waar de BARG app wordt aangeboden / omzet van de platforms waar de BARG app verkocht zou kunnen worden) / 100%
Omzet van de platforms waar de BARG app wordt aangeboden = €28.000 x 30 platforms = €840.000
Omzet van de platforms waar de BARG app aangeboden zou kunnen worden = €30.000 x 350 platforms = €1.050.000
(€840.000 / €1.050.000) x 100% = 8%
De selectie-indicator geeft aan in hoeverre de platforms waar de BARG app verkocht wordt meer of minder gelijksoortige producten verkopen dan het gemiddelde.
Berekening:
Marktbereik / distributiespreiding
Marktbereik (gewogen distributie) = 8%
Distributiespreiding (numerieke distributie) = 8,57%
8% / 8,57% = 0,93%
Het marktaandeel geeft aan welk aandeel de aanbieder van de BARG app heeft in verhouding met de totale omzet van de markt van reisapps in een periode.
Berekening:
Distributiespreiding x selectie-indicator x omzetaandeel
Distributiespreiding = 8,57%
Selectie-indicator = 0,93%
Omzetaandeel = 10%
8,57% x 0,93% x 10% = 0,8%
Week 2 Dauphine en more
Positionering
Positioneren is antwoord geven op de vraag wie de organisatie is en wat ze aan te bieden heeft. Een goede positionering heeft als voorwaarde dat het product en/of dienst onderscheidend, relevant én geloofwaardig is. De BARG app is ontworpen om duidelijke informatie te verschaffen waardoor het afsluiten van (complexe) financiële producten gemakkelijk vanaf de bank kan worden geregeld. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld een reisverzekering maar ook aan een levensverzekering!
De app heeft de mogelijkheid om wanneer er informatie onduidelijk is te chatten met een financieel adviseur. Indien de klant liever wel een adviseur spreekt kan er via de app een afspraak gemaakt worden. Er wordt dan eerst een telefonische afspraak ingeplant en indien de klant het advies wenst af te nemen een vervolg afspraak. Tijdens de telefonische kennismaking zal de adviseur ook uitleggen wat de toegevoegde waarde is van het advies. Hierna kan de klant altijd nog afzien van het advies.
Verder zal de app zich persoonlijk richten tot de klanten (berichten worden direct gericht aan de gebruiker). Daarnaast zal de app op basis van de bekeken producten een aanbod doen van verzekeringen die eventueel handig kunnen zijn voor de gebruiker maar waar deze zelf nog niet aan gedacht heeft.
Verder zal de app het volledige oevrzicht bevatten van alle lopende en afgelopen polissen. Daarnaast zal het ook mogelijk zijn om lopende zaken en oude dossiers raad te plegen. Alle polisbladen zullen ook per post verstuurd worden.
Dienstenmarketingmix
De dienstenmarketingmix van Dauphine & more zal bij invoeren van de nieuwe verzekeringstak worden aangepast. Ook de nieuwe tak is onderdeel van de ontastbare dienstverlening die Dauphine & more voorheen al verschafde. Waar het eerst een reisbureau vormde met aanbod van reizen en reisverzekeringen komen hier nu ook schade- en levensverzekeringen bij, deze zijn ook ontastbaar.
Product
Het product betreft een verzekeringsproduct. Dauphine & More biedt schade- en levensverzekeringen.
Promotie
Promotie is de manier waarop een onderneming zijn dienst en/of product kenbaar probeert te maken aan haar klanten. Dit hoeft niet alleen nieuwe kanten te betreffen, promotie kan ook klantenbinding van huidige klanten als doel hebben. Vaak blijven klanten voor zo veel mogelijk diensten bij dezelfde afnemer als eerdere ervaring goed zijn bevallen. Anno 2018 speelt social media de grootste rol in het bereiken van mogelijke klanten. Als Dauphine & more hierop inspeelt door haar diensten via een sociaal medium aan te bieden, is de kans het grootst hier nieuwe klanten mee te werven.
Daarnaast is persoonlijke verkoop ontzettend belangrijk. Dauphine & more kan zorgen dat haar adviseurs een verzorgde uitstraling hebben, met als effect een betrouwbare imago. Dit komt het vertrouwen ten goede.
Plaats en tijd
De technologie is anno 2018 ver genoeg gevorderd dat de plaats van de dienstverlening minder relevant is geworden. Vrijwel alle diensten kunnen via telefoon, mail of chat worden besproken. Voor de onderneming zelf is het wel van belang zich op een vaste locatie te vestigen, in de opstartfase van de verzekeringstak gebruikt Dauphine & more een enkele locatie.
De tijd is anno 2018 wel een grotere rol gaan spelen. Het komt steeds vaker voor dat verzekeringszaken uitgebreider moeten worden voorgelicht aan afnemers. Hierdoor duurt het de adviseur relatief langer om een goed en passend advies af te geven. Omdat afnemers vaak een drukke agenda hebben is planning van tijd cruciaal. Voor Dauphine & more is dit op te lossen door een online agenda aan te maken waar klanten zelf een afspraak kunnen inplannen.
Fysieke omgeving
De app zal bestaan uit rustige kleuren. Dit betekend dat de app zal bestaan uit verschillende tinten donkerblauw. De app zal overzichtelijk zijn met direct de mogelijkheid bij het opstarten om in te loggen. Na het aanklikken van elk product dat nog niet in het huidige pakket zit komt er eerst een pop-up met een samenvatting met wat het product inhoud. Daarna is het mogelijk om alles over het product te lezen. Voor het afsluiten van een product zullen er een aantal controle vragen gesteld worden om te kijken of de verzekering daadwerkelijk past bij de situatie. Indien hieruit komt dat deze niet past bij de situatie wordt er de mogelijkheid tot contact opnemen met een adviseur geadviseerd. Wanneer dit wordt geadviseerd wordt kan de klant ook lezen wat hiervan de toegevoegde waarde is. Ook zal het mogelijk zijn voor de klant om de lopende polissen, facturen en openstaande bedragen in te zien.
Prijs
De BARG app kan gratis gedownload worden via de kanalen die benoemd zijn onder het kopje plaats en tijd.
De verdere kosten van de verzekeringen zijn afhankelijk van het verzekerde bedrag, de gezinssamenstelling en in het geval van een arbeidsongeschiktheids- of levensverzekering ook de leeftijd van de verzekerde. Verder kan dit ook afhangen van de aanvullende modules. Hierbij kunt u denken aan een wintersport dekking op de reisverzekering. Het advies met betrekking tot de complexe producten zal volledig gratis zijn.
Proces
Het proces om de app te downloaden is relatief simpel. De app is namelijk te downloaden via de App store, Google play of via de QR-code. Om vervolgens een product af te nemen zullen de klant gegevens ingevoerd moeten worden bij het aanmaken van een account. Om een product af te sluiten zullen de volgende stappen genomen moeten worden door de klant:
- Product kiezen
- Informatie doornemen
- Product afsluiten (eventuele aanvullende dekkingen aanvinken)
- Controle vragen doornemen
- Doornemen waarom een advies gesprek van toegevoegde waarde kan zijn*
- Advies
- Slot vragen
- Aangeven hoe het polisblad verstuurd wordt
- Ingangsdatum aangeven
De Bondsbank Zuiderzee
SWOT analyse
Sterktes
De sterke punten van de Bondsbank Zuiderzee zijn:
- Het regionale karakter
- Duidelijke structuur van de organisatie
Zwaktes
- De klanten plaatsen bij de juiste advies afdeling
Kansen
- Het actief benaderen van de markt om gericht potentiële klanten te benaderen door samenwerkingsverbanden.
Bedreigingen
- Particulieren die een woning willen kopen doen dit vrijwel altijd via een makelaar die verloopt die zelf bemiddeld in hypotheken of deze door stuurt naar bevriende hypotheek verstrekkers.
Kern problematiek
De kernproblematiek is momenteel dat het lastig is voor de Bondsbank Zuiderzee om potentiële klanten te benaderen. Dit heeft te maken met het feit dat particulieren klant in de meeste gevallen hun hypotheek offertes laten opstellen door hun makelaar. Ook blijkt dan men op het platteland minder vaak een offerte laat opstellen ten opzichten van mensen in de stad. Dit maakt het lastig voor de bank om nieuwe klanten aan te trekken.
Toekomstig Marketingbeleid
Product:
De Bondsbank Zuiderzee biedt verschillende producten aan. Alle producten die worden aangeboden zijn standard bank producten. De volgende producten worden er aangeboden:
- Hypotheken
- Verzekeringen
- Betaalrekeningen
- Spaarrekeningen
- Advies
Prijs:
Klanten vinden prijs een belangrijke factor in hun keus naar welke bank ze gaan. De prijs en service moet goed in verhouding zijn of juist de klantenverwachtingen overtreffen. De prijzen van de Bondsbank Zuiderzee zijn verschild per product. Het is van belang voor de bank om aan de hand van de prijs te kunnen concurreren met de andere partijen.
Plaats:
De bondsbank is werkzaam in heel Nederland, maar is regionaal georganiseerd. De bondsbank Zuiderzee is één van de 24 regiokantoren van de Bondsbank. De plaatsen via waar de Bondsbank Zuiderzee haar producten aan zal gaan bieden zijn:
- Via de website/ online
- Via makelaars
- Vanuit kantoor in Achterzijl
Promotie:
De bondsbank maakt gebruik van verschillende communicatiemiddelen. Het hoofdkantoor van de bondsbank adverteert landelijk op de televisie en op de radio ten behoeve van het imago en de bekendheid van de bondsbank. Op lokaal niveau wordt er door de bondsbank Zuiderzee gerichter geadverteerd. Ze adverteren voor de aangeboden diensten in de plaatselijke bladen. Daarnaast worden er directmail, mailcampagnes en facebookcampagnes gehouden. Ook bellen bedrijfsadviseur naar klanten en mogelijke potentiële klanten om eventuele afspraken te maken voor een advies. Om de burgers in andere diverse gemeente te bereiken wordt er geadverteerd in de Zuiderzeekrant.
Personeel:
Het is voor het personeel van bondsbank Zuiderzee belangrijk dat zij meer getraind worden in hun adviesvaardigheden. Daarnaast zullen zij meer empathie en betrokkenheid bij de klanten van bondsbank Zuiderzee moeten tonen. Wanneer het personeel beschikt over de bovenstaande vaardigheden zullen zij er nog meer aan kunnen doen om de klant de beste klantervaring te geven en het klant persoonlijk advies te geven wat het beste bij hem/haar past.
Maak jouw eigen website met JouwWeb