
Nespresso maakt emotie tastbaar
Nespresso is een van de meest bijzonder 'love brands' in de wereld. Er zijn weinig bedrijven die zo consistent en consequent aan hun merk bouwen en zoveel nadruk op emotie weten te leggen. Dat doen ze niet alleen door een perfect product te leveren maar vooral door een unieke en eigenzinnige 'route to market' neer te zetten. De algemene strategie van Nespresso is gebaseerd op de hoogste kwaliteit koffie, slimme machines met een prachtig design en gepersonaliseerde service. De strategie in Nederland is gebouwd op drie pilaren: communicatie, segmentatie en delivery van het product.
Boeien, binden, behouden
Klanten werven geschiedt door een uiterst intensieve marketing. De commercial met George Clooney is overal bekend. De commercial laat er geen misverstand over bestaan dat er na Nespresso niets meer komt met “what else”. Een claim die om durf vraagt. Consumenten weten dat er geen beter product in koffie bestaat. Met een uitgekiende en gedurfde distributie wordt het mogelijk gemaakt om altijd weer met de klant in contact te komen. Nespresso cups zijn alleen via Nespresso te verkrijgen. Zou hou je het product exclusief. De concurrentie zit ondertussen niet stil en is volop aan het kopiëren geslagen nu de patentbescherming voor een groot deel voorbij is. Inmiddels zijn er al ruim 60 concurrerende producten op de markt zoals L’Or, Starbucks en Jumbo. Toch blijft de positie van Nespresso heel stevig en blijven ze groeien. Dat komt door kwaliteit, consistentie, vernieuwing en een ijzersterk merk dat volop het hart raakt. Binnen Nestlé het moederbedrijf is Nespresso daarom een compleet aparte tak, zodat ze vanuit een focus kunnen blijven opereren.
Klanten werven geschiedt door een uiterst intensieve marketing. De commercial met George Clooney is overal bekend. De commercial laat er geen misverstand over bestaan dat er na Nespresso niets meer komt met “what else”. Een claim die om durf vraagt. Consumenten weten dat er geen beter product in koffie bestaat. Met een uitgekiende en gedurfde distributie wordt het mogelijk gemaakt om altijd weer met de klant in contact te komen. Nespresso cups zijn alleen via Nespresso te verkrijgen. Zou hou je het product exclusief. De concurrentie zit ondertussen niet stil en is volop aan het kopiëren geslagen nu de patentbescherming voor een groot deel voorbij is. Inmiddels zijn er al ruim 60 concurrerende producten op de markt zoals L’Or, Starbucks en Jumbo. Toch blijft de positie van Nespresso heel stevig en blijven ze groeien. Dat komt door kwaliteit, consistentie, vernieuwing en een ijzersterk merk dat volop het hart raakt. Binnen Nestlé het moederbedrijf is Nespresso daarom een compleet aparte tak, zodat ze vanuit een focus kunnen blijven opereren.
Nespresso en beeld marketing
Nespresso maakt ook gebruik van beeld marketing door middel van foto's. Sacha de Boer reist als fotograaf de wereld rond. Nespresso vroeg haar om naar Java, Indonesië, te reizen om de herkomst van koffie in beeld te brengen. Sacha fotografeerde niet alleen plantages en het prachtige landschap, maar de foto’s laten ook zien met hoeveel toewijding en respect voor de natuur de boeren werken en elke dag opnieuw streven naar de hoogste kwaliteit koffie. Door middel van beeld laat Nespresso herkomst van hun koffie zien. Uit deze foto's blijkt de kwaliteit en duurzaamheid van hun koffiebonen. Door middel van de foto's nemen ze de klanten mee naar het Midden-Oosten. Er wordt en bepaald gevoel gecreëerd bij de klanten waardoor koffie meer wordt dan een simpel warm drankje. Nespresso heeft door de expositie van Sacha de Boer emoties toegevoegd aan het merk.
Nespresso creëert meerwaarde aan koffie drinken door emoties toe te voegen. Iedereen die aan Nespresso denkt krijgt George Clooney in beeld. Door jaren lang gebruikt te maken van het zelfde gezicht is er gebruik gemaakt van een doordachte marketingstrategie. Een bekende acteur te binden aan het merk wordt er een bepaalde klasse uitgestraald. Een ijzer sterke strategie naar mijn mening. Als merk wil je niet alleen bekendheid maar ook een bepaalde klasse uit stralen. Het gevoel creëren dat jouw merk beter is dan alle andere aanbieders op de markt. Naar mijn mening is Nespresso daarin geslaagd. Niet alleen door de campagnes, maar het totaal plaatje. Denk bijvoorbeeld aan de stijlvolle Nespresso winkels. Bij binnenkomst wordt men hartelijk ontvangen door personeel in pak. Ook het uiterlijk van de producten straal luxueuze uit waardoor het aansluit bij het totaal beeld van Nespresso.

Maak jouw eigen website met JouwWeb