
Het leven verplaatst zich steeds meer naar de digitale wereld, een wereld waarin beeld en geluid net zo’n belangrijke rol spelen als tekst. Voor marketeers is het vaak nog zoeken naar een omgang met deze vluchtige visuele beeldcultuur. Beelden kunnen op een positieve manier invloed uitoefenen op een publiek. Een goede afbeelding kan een verhaal verrijken en mensen verder aan het denken zetten. Visuele content is in de meeste campagnes en marketingstrategieën zeer belangrijk. Er zijn ontzettend veel digitale kanalen waarmee instellingen zich met beeld in de markt kunnen zetten. Snapchat, Facebook, Youtube en natuurlijk de eigen website. Beeld komt in de meeste gevallen veel krachtiger over dan tekst. U hoeft maar een blik te werpen op een foto of illustratie en het roept direct een bepaalde emotie op of straalt een bepaalde sfeer uit.
Fotografie kan worden gezien als een beeld dat in een fractie van een seconden wordt vastgelegd waarin onderwerp, compositie en sfeer bepalend zijn voor de boodschap die via de foto aan de kijker wordt overgedragen. Een sterke foto is een beeld dat spreekt en op zichzelf een boodschap kan overbrengen of tekstuele informatie ondersteund.
Doel fotografie
Door gebruik te maken van fotografie komt informatie tot leven. De juiste beelden weten de sfeer over te brengen die past bij het geen dat gecommuniceerd wordt. Binnen de marketingwereld is fotografie een veel gebruikt middel. Kijk bijvoorbeeld naar een website of een brochure. Het zijn vooral de foto's die verantwoordelijk zijn voor de eerste indruk. Fotografie is een middel om een boodschap over te brengen in beeld. Het wordt ook gebruikt als ondersteuning van informatie. Door middel van een foto te plaatsen bij een verhaal of informatie kan de boodschap duidelijker overkomen. Fotografie is dus niet alleen beeld of een moment opname maar een krachtig middel om informatie over te brengen.
Hoe komt het perfecte beeld tot stand
Inhoud van de foto:
Ten eerste is het van belang om de inhoudt van de foto te bepalen. Dit doe je door middel van het onderwerp, genre, thema, stijl en beeldopbouw vast te stellen. Bij het onderwerp bepalen sta je stil voor wat je aandacht wilt vragen. Het onderwerp kan je op beeld vast leggen door verschillende beeldelementen vast te leggen. Het is van belang om er bewust van te zijn tot welke genre de foto behoort. Dit kan bijvoorbeeld zijn landschap, natuur, portret, sport etc. Bij het thema sta je stil waar de foto eigenlijk over gaat. Dit kan het moeilijkste onderdeel zijn van het proces. Aan de hand van de foto bepaal je uiteindelijk de stijl. Je gaat na over een bepaalde relatie is met een andere fotograaf of een bepaalde stijl. Voorbeelden van stijlen zijn abstract, minimalisme, realisme etc. Tot slot kom je bij de beeldopbouw van de foto. Welke keuzen heeft de fotograaf gemaakt. Hierbij kan je denken aan de compositie van de foto, het camerastandpunt en de sfeer van de foto.
Boodschap en bedoeling van de foto:
Uiteindelijk gaat het erom wat de fotograaf wilt overbrengen. Er kunnen verschillende motivaties zijn voor een foto.
1. Informeren: informatie verstrekken door middel van een foto.
2. Overtuigen: reclame of door middel van een foto een boodschap overbrengen.
3. Kwaliteit: het overbrengen van een technische perfecte foto. Het laten zien van vakmanschap
4. Aandacht: reclame of door middel van een foto aandacht aan een onderwerp vestigen.
5. Verduidelijken: overbrengen van een boodschap
6.Uiten: persoonlijke inbreng
7. Spontane fotografie: geen bepaald doel maar het vast leggen van mooi beeld
Betekenis van de foto:
De fotograaf wilt door middel van een foto een bepaalde emotie oproepen. Elke foto roept een andere reactie op. De mogelijke emoties die een foto kan oproepen is bewondering, herkenning, bevreemding, afkeer etc. De fotograaf kan ook door middel van een foto een verhaal willen vertellen. De fotograaf kan door middel van een foto laten zien hoe mooi een locatie is, een product aanprijzen of onrecht aan de orde stellen. Uiteindelijk zit er altijd een bepaalde intentie van de fotograaf achter de foto. Wat is de daadwerkelijke bedoeling van de fotograaf. Dit verschilt natuurlijk per fotograaf. de ene wilt een bepaald gevoel opwekken of emotie tonen terwijl de andere fotograaf een duidelijke boodschap wilt overbrengen of de werkelijkheid wilt tonen.
Toepassing fotografie
Fotografie kent vele verschillende communicatiedoeleinde. Fotografie kan worden ingezet voor:
- Informatie ondersteuning binnen website, brochure, rapportage
- Het in beeld brengen van event of presentatie
- Presentatie van persoon (personal branding) op visitekaartje of binnen publicatie en Social Media (Linkedin, Facebook, Twitter enz.)
- Visuele vertegenwoordiging van een huisstijl binnen een kantoor, winkel of praktijk
Maak jouw eigen website met JouwWeb